FAZY PRZEBIEGU ZUŻYWANIA SIĘ OPON
Opony samochodowe małą złożony skład. Zbudowane są z mieszanki gumowej, jaka nadaje im odpowiednich parametrów, potrzebnych do prawidłowego działania. Poprzez wpływ czynników odpowiedzialnych za starzenie się opon, ich wytrzymałość i efektywność ulega zmianie po pewnym czasie. Następuje to pod wpływem działania czynników atmosferycznych, jak i samego zużywania się. Różnice wydajności opon samochodowych zależne są ode mnóstwa kryteriów, przykładem są warunki klimatyczne, sposób przechowywania opon i ich zastosowania: w tym ciężar samochodu, szybkość, siła nacisku i naprężenia, któremu opona jest poddawana w trakcie użytkowania. Zmiany te zmieniają się w czasie, dlatego trudnym staje się dokładne podanie maksymalnego okresu wykorzystania konkretnych opon.
Etapy żywotności opon:
Przemiany zarówno fizyczne, jak i chemiczne we poszczególnych częściach opon pojawiają się na ogół w trakcie użytkowania. Wywołane są odśrodkowym przegrzewaniem się i poprzez naprężenia mające związek z siłą nacisku, obciążeniem, odkształceniami, jak i innymi czynnikami mechanicznymi. Nie występują one podczas przechowywania. Przemiany jakim ulegają opony, podczas starzenia się w czasie przechowywania (np. w garażu), będą nieznaczne lub niedostrzegalne, w stosunku do prędkości przemian zachodzących w trakcie eksploatacji w samochodzie. Opony samochodowe marki Michelin przechowuje się w magazynach handlowych maksymalnie przez 3 lat licząc od daty wyprodukowania. Przechowywanie opon odbywa się zgodnie z dokładnie określonymi metodami i warunkami składowania (temperatura, wilgotność, oświetlenie). Marka Michelin zapewnia, iż produkowane i sprzedawane przez nią opony spełniają wszystkie wymagania, aby zagwarantować pełne wykorzystanie możliwości i osiągów podczas późniejszej eksploatacji. Michelin gwarantuje również firmom dystrybucyjnym dostarczenie dokładnych wytycznych, dotyczących warunków i metod magazynowania opon.
W trakcie eksploatowania samochodu, wszystkie opony etapowo podlegają zużywaniu. Tempo tych zmian jest zależne od czynników eksploatacyjnych. Zwykle zakończenie zdolności opon do eksploatacji występuje, kiedy osiągną one zestarzenie się bieżnika (granica ta wynosi 1,6 mm wysokości). Jednak nim to nastąpi, opony poddawane są wyjątkowo skrajnym czynnikom eksploatacji (temperaturze, ciśnieniu, obciążeniu, montażu i demontażu, magazynowaniu). Niezwykle istotnym staje się odróżnienie terminów : przebieg* oraz żywotność**. Nie należy również zapominać o kołach zapasowych, których pomimo że często się nie używa, to jednak starzeją się w skrajnie odmiennych i skomplikowanych uwarunkowaniach (wyższa temperatura).
* Przebieg = liczba kilometrów, które zostały pokonane z wykorzystaniem danej opony.
** Żywotność = faktyczny czas istnienia opony.
Zalecenia dotyczące okresu użytkowania opon do aut osobowych i dostawczych.
Ze względu na różne warunki użytkowania opon: obciążenie, prędkość, zmiany ciśnienia, stan dróg, uderzenia i inne uszkodzenia, Michelin zaleca coroczną kontrolę stanu opon (również koła zapasowego) przez specjalistę z dziedziny ogumienia oraz zaleca wycofanie opon z eksploatacji po przekroczeniu 10 lat od daty produkcji bez względu na wysokość bieżnika.